Obustronne korzyści
Współdziałanie kultury i biznesu z roku na rok staje się coraz bardziej powszechną formą aktywności dla obu tych sektorów. Co więcej, jest to zagadnienie wielowymiarowe.
Idea łączenia sztuki ze środowiskiem biznesowym skupia różnorodne modele wzajemnego współdziałania, przy czym koncepcja sponsoringu jest tylko nieliczną z nich. Coraz częściej przedsiębiorcy zarówno wielkich koncernów, jak również początkujących firm z sektora MSP odkrywają, jak wielki potencjał biznesowy tkwi w środowisku kultury. Dla artystów zaś, twórcze wspieranie działań biznesowych to duży krok do przełamania stereotypów, według których miejsce kultury jest w hermetycznych przestrzeniach galerii i muzeów. Działania skierowane na kreatywny biznes otwierają przed nimi wiele nowych możliwości.
Koncepcja biznesu kreatywnego opiera się w głównej mierze na modelach niefinansowych. W grę wchodzą wszelkie działalności związane z wolontariatem pracowniczym, staże, wymiany, coatching, mentoring, a także wszelkie inicjatywy kreatywne. Wiedzę i doświadczenia artystów warto wykorzystać podczas realizacji różnego rodzaju szkoleń.
Wybór modelu pracy w sferze biznesu zależy od tego, kim artysta jest, czego poszukuje we współpracy z firmą, a także, co sam może zaoferować, bazując na własnych umiejętnościach. Artyści estradowi, których praca na co dzień związana jest z dużym stresem, mogą pokazać, jak przygotować się do wystąpień publicznych, zwalczyć tremę. Zajęcia ruchowe prowadzone z tancerzami bez wątpienia przyczynią się do scalenia relacji wewnątrzgrupowych, rozładują napięcie i urozmaicą codzienny pobyt w biurze. Takie zajęcia nie obciążą finansowo budżetu firmy, a rezultaty z pewnością okażą się dużo trwalsze, niż zwykłe wyjazdy integracyjne.
Współpraca z grafikami, malarzami czy fotografami może zaowocować stworzeniem nowych kreatywnych koncepcji dotyczących działalności marki.
Firma widziana okiem artysty...
... ma szansę całkowicie odmienić swój dotychczasowy wizerunek. Identyfikacja marki ze znanym i lubianym artystą bez wątpienia sprawi, że stanie się ona bliższa i bardziej przyjazna, zarówno dla obecnych, jak i przyszłych odbiorców.
Działalność biznesowo-artystyczna jest niepowtarzalną szansą dla instytucji kulturalnych na zdobycie cennej wiedzy i doświadczeń, nieodłącznie związanych także z zarządzaniem kulturą i kreowaniem nowych strategii rozwoju tego sektora. Praca w przedsiębiorstwach zmusza twórców do kompromisu pomiędzy dotychczasową autonomią artystyczną a biurową dyscypliną – uczą się nawiązywać relacje, zapoznają się ze specyficznym środowiskiem struktur firmy, gdzie wymagana jest umiejętność prowadzenia negocjacji i zawierania porozumień. Dzięki wsparciu biznesowych ekspertów artyści mają okazję przyjrzeć się z bliska mechanizmom zarządzania, a także zapoznać się z całkowicie odmienną strategią organizacyjną.
Doświadczenia biznesowe zdobyte podczas organizowanych staży i wymian pracowniczych pomogą zadecydować, które z zaprezentowanych rozwiązań warto zaaranżować na rzecz przyszłej strategii działalności środowisk kulturalnych. Umiejscowienie sztuki w wewnątrz struktur biznesowych to także szansa wyjścia poza zmarginalizowaną pozycję, jaką kultura zajmuje nadal w społeczeństwie (wnętrza galerii, teatrów, przestrzeń festiwali, itp.), a także definitywna zmiana kierunku jej oddziaływania. Wreszcie sztuka ma szansę zaistnieć w środowisku innym, niż swoje własne – w sferze codziennego życia. Ogromny wpływ na efekty pracy artystów wywiera właśnie nietypowe środowisko, w którym uczą się poruszać – nie teatr, pracownia artystyczna, ale zakład pracy. Prace powstające w kontekstach biznesowych często są prezentowane w galeriach i na festiwalach.
Pojęcie partnerstw kreatywnych nie jest jeszcze dobrze rozpoznawane, gdyż samo zjawisko jest stosunkowo nowe na polskim rynku – uważa Kamil Tonkowicz, CEO TKM Group, agencji marketingowej full-service. Jednak wyraźnie widać, że rodzime przedsiębiorstwa doceniły już ogromny potencjał, jaki niesie za sobą angażowanie sztuki w strategiach biznesowych. Programy integrujące kulturę z biznesem nie są wcale zarezerwowane jedynie dla potężnych marek. Z powodzeniem mogą z nich korzystać także niewielkie firmy, które dopiero budują strategię marki. Koncepcje artystyczne niewątpliwie przyczynią się do szybszego tempa rozwoju i pozwolą precyzyjnie zdefiniować rolę firmy na biznesowej scenie – dodaje.
Na przykład kalendarz
Najczęściej spotykaną formą łączenia sztuki z biznesem jest tworzenie projektów będących częścią kampanii wizerunkowej. Wspólnym nośnikiem sztuki i treści biznesowych może być przykładowo kalendarz, który już dawno przestał pełnić rolę jedynie poręcznego organizatora czasu, stając się atrakcyjną w formie wizytówką marki.
Po tę formę reklamy coraz częściej sięgają także firmy z sektora MSP. Dlaczego? Wykorzystywanie kalendarzy w celach promowania własnej firmy to skuteczny, prosty i relatywnie tani sposób dotarcia do przyszłych odbiorców. Kalendarz jest zawsze chętnie przyjmowanym gadżetem, a obdarowani klienci podświadomie wybierają i polecają firmę, która przez okrągły rok towarzyszy im na kartkach kalendarza.
Obecnie kalendarz firmowy nie ma już nic wspólnego ze stereotypem kalendarza oficjalnego, sztywnego i nieciekawego w formie. Coraz częściej na kartkach kalendarzy zarówno znanych firm, jak również początkujących przedsiębiorstw, pojawiają się prace znanych grafików, reprodukcje dzieł cenionych artystów, czy fotografie słynnych obiektów architektury.
Wśród znanych i od lat cenionych, limitowanych edycji kalendarzy ekskluzywnych marek, najbardziej znane to z pewnością Pirelli (każda jego odsłona jest hołdem w stronę zmysłowej kobiecości), a także Lavazza (co roku przy produkcji tego kalendarza pracują najlepsi fotograficy). Za polski odpowiednik światowych edycji kalendarzy artystycznych można bez wątpienia uznać ukazujący się od kilku lat kalendarz marki Calsberg. Każda publikacja to oryginalny album wypełniony pracami Polskich Artystów Nowego Pokolenia. Tą samą koncepcją kierował się artysta – Andrzej Pągowski, realizując projekt kalendarza „¯ycie” dla firmy Gedeon Richter. Projekt, przy którym pracowali znani i cenieni polscy artyści – m.in, Mateusz Kołek, Dominik Jasiński, Agata „Endo” Nowicka, Mieczysław Wasilewski, Ada Buchholc – ma zapoczątkować coroczny cykl wydawania autorskich kalendarzy opartych na grafice i malarstwie.
Dowodem na to, jak wiele dużych koncernów, a także firm z sektora MSP każdego roku wydaje kalendarze przy współpracy z artystami, jest coroczny Międzynarodowy Konkurs Kalendarzy i Kart ¦wiąteczno-Noworocznych VIDICAL, połączony z wystawą wszystkich zgłoszonych prac. Udział w konkursie to szansa promocji zarówno dla firm zgłaszających prace, jak i dla samych autorów projektów. Kalendarz jest świetną wizytówką i skuteczną reklamą prezentującą działalność zarówno firmy, jak również twórcy. Każda edycja konkursu to festiwal oryginalności – niecodzienne, wyróżniające się projekty kalendarzy za każdym razem na długo zapadają w pamięć odbiorców. Wśród laureatów Konkursu Vidical 2013 szczególnie wyróżniał się tętniący feerią barw kalendarz firmy Expansja Advertising, zatytułowany „Kolorowo Kryzysowo”, a także laureat tegorocznej nagrody Grand Prix – kalendarz wieloplanszowy „Life 2013”, wyprodukowany na zlecenie spółki Bayer. Wśród nagrodzonych prac znalazł się także projekt Andrzeja Pągowskiego – kalendarz pt. „Kobieta w plakacie”, wyprodukowany dla firmy MAK Investments S.A.
VIDICAL to konkurs z wieloletnią tradycją – podkreśla Andrzej Zabielski, dyrektor artystyczny konkursu. Głównym celem naszej działalności jest porównanie osiągnięć, podniesienie jakości prac oraz uhonorowanie zleceniodawców i twórców najlepiej posługujących się sztuką poligrafii, typografii, fotografii, ilustracji, grafiki użytkowej, itp. Celem jest także prezentacja jak największej liczby kalendarzy i kart świąteczno-noworocznych, które z początkiem nowego roku pojawiają się w Polsce. Konkurs pokazuje, jak owocna może być współpraca biznesu ze środowiskiem artystycznym. Udział w nim to także świetna okazja dla uczestników na zaprezentowanie w szerszych kręgach swojej działalności. Reklama dla firm, a także promocja sztuki – dodaje Zabielski.
koniec_str_1#
Kreowanie zysków
Zjawisko partnerstwa kreatywnego od dawna praktykowane jest niemal na całym świecie, a od jakiegoś czasu także w Polsce. Jedną z najpowszechniejszych form łączenia sztuki z biznesem jest tworzenie firmowych gadżetów, a także projektowanie limitowanych edycji produktów charakterystycznych dla profilu marki.
Z punktu widzenia firmy jest to doskonały sposób budowania wizerunku. Ten sposób promocji jest szczególnie korzystny dla przedsiębiorstw z sektora MSP. Współpraca ze środowiskiem artystycznym wyróżni firmę na tle konkurencji, wzmocni jej wizerunek i zagwarantuje rozgłos w mediach. Klienci z pewnością chętniej sięgną po produkty firmy kojarzonej z cenionymi twórcami, a możliwość zdobycia oryginalnego gadżetu autorstwa znanego artysty przyciąga jak magnes i na długo zapada w pamięć. Ciekawym trendem jest też aktywność artystów na rynku deweloperskim. Realizując nowe inwestycje deweloperzy sięgają po znane nazwiska grafików i rzeźbiarzy, takich jak Jan Kallwejt czy Antoni Pastwa oraz projektantów mody – Ewy Minge czy Macieja Zienia.
Kontakt sztuki z biznesem zawsze niesie za sobą pozytywne korzyści dla obu stron. Wprowadzenie w przedsiębiorstwach inicjatyw opartych na sztuce rozwija potencjał marki, co bezpośrednio przekłada się na kreowanie zysków. Działalność artystyczna w sferze biznesu także może znacznie ocieplić wizerunek firmy i zwiększyć jej rozpoznawalność na rynku konkurencji.
Współpraca marek z artystami jest świetną okazją dla firm, aby pokazać się na rynku z innej perspektywy – uważa Kamil Tonkowicz, CEO TKM Group. Ten trend jest bez wątpienia godny polecenia zarówno firmom o ustabilizowanej pozycji, jak i młodym, rozwijającym się kreatywnym przedsiębiorstwom. Obecność marki w świecie sztuki wzbogaca jej wizerunek w oczach konsumentów, którzy są skłonni wybierać produkty kojarzące się im z szeroko pojętą kulturą wyższą. Odbiorca doświadcza kultury i zbliża się do marki oraz jej produktów w sposób bardziej osobisty, niż mogłoby się to stać pod wpływem konwencjonalnej reklamy. Promocja poprzez sztukę to maksimum korzyści przy stosunkowo niewielkich kosztach, co bardzo istotne, szczególnie dla firm z sektora MSP.
Liczne przykłady tzw. partnerstwa kreatywnego pokazują, że pozornie eteryczna sztuka eksponowana dotąd jedynie w galeriach może być pojmowana w znacznie szerszym kontekście. Obserwując rynek biznesowy bez wątpienia możemy stwierdzić, że sztuka z powodzeniem odnalazła się w nowych realiach i doskonale radzi sobie we współpracy z przedsiębiorstwami. Wzajemne korzyści dla obu stron zdają się jeszcze potwierdzać słuszność wzajemnych działań. Sztuka i biznes długo postrzegane były jako odrębne i nie mające ze sobą nic wspólnego dziedziny.
Na szczęście doczekaliśmy czasów, kiedy przedsiębiorcy zrozumieli prawa rządzące sztuką, a artyści zasady, którymi kieruje się biznes.
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Nowości
- Sztuka biznesu