Dzisiaj jest: 22.11.2024, imieniny: Cecylii, Jonatana, Marka

Gra o dobrą formę pracowników

Dodano: 08.09.2013 Czytane: 18

Straty pracodawców spowodowane złym stanem zdrowia pracowników

Zdrowy pracownik to mniej zwolnień lekarskich generujących dodatkowe koszty (np. w postaci wynagrodzenia dla osoby zatrudnionej na zastępstwo)
i powodujących dezorganizację pracy, przestoje i opóźnienia.

Oczywiście pracodawcy mają obowiązek kierować swoich ludzi na badania okresowe. Na tym jednak zwykle kończy się ich dbałość o zdrowie  podwładnych. Niektórzy w ramach pakietu socjalnego fundują dodatkowo karnety na zajęcia sportowe (basen, fitness, koszykówkę, siłownię, itp.). Nie mają jednak ani chęci, ani zapewne możliwości sprawdzenia wykorzystania
tych karnetów. Zatem, chociaż inicjatywa jest szlachetna, służy niejako uspokojeniu sumienia fundatora – karnety wręczone, a że ludzie nie korzystają, to trudno.

Natomiast statystyki są nieubłagane– w samych tylko Stanach  Zjednoczonych otyłość pracownikówkosztuje ich pracodawców rocznieponad 150 mld dol. z tytułu utraconych korzyści. Gra o dobrą formępracowników jest zatem bez wątpienia warta świeczki.
Jak skłonić pracowników do dbania o siebie

Należy w takim razie pójść o krok
dalej i skutecznie zachęcić pracowników
do dbania o siebie. Oczywiście łatwiej powiedzieć niż zrobić. Bo cóż z tego, że w odniesieniu do naszych nawet niezbyt odległych przodków dysponujemy
obecnie nieporównywalnymi możliwościami zapewnienia sobie komfortu fizycznego i psychicznego, a powszechny dostęp do edukacji i wiedzy
sprawia, że wszyscy doskonale zdają sobie sprawę z faktu, iż ludzki organizm jest mechanizmem niezwykle delikatnym (przy tym skomplikowanym) i wymagającym dużej dbałości.

Z kolei współczesna medycyna, nowoczesne urządzenia, najnowsze odkrycia i wyniki ostatnich badań mają właściwie jedno zadanie: uczynić nasze życie jeszcze zdrowszym, dłuższym, lżejszym i przyjemniejszym. Jednak samo istnienie możliwości nie oznacza, że ludzie z niej korzystają, mimo iż doskonale zdają sobie sprawę z tego, że jest to błędne podejście.

Ludzie pracują obecnie dłużej, często w wymuszonych pozycjach, a po zakończeniu obowiązków służbowych nie mają chęci, siły i/lub czasu na dbanie o kondycję swojego ciała i ducha. Pracownicy nie mają wystarczającej
motywacji, aby dbać o swoje zdrowie. Według badania przeprowadzonego przez Towers Watson (amerykańską korporację z branży zarządzania zasobami
ludzkimi) i National Business Group on Health, zmiany postaw pracowników wobec własnego zdrowia oceniane są przez pracodawców jako bardzo trudne do przeprowadzenia niemal możliwe.

Okazuje się jednak, że można to zmienić metodą małych kroków,
bo większość argumentów usprawiedliwiających bierność to tylko wymówki
mające zamaskować lenistwo. Dobrze zastosowane techniki grywalizacyjne są
w takim wypadku nie lada sprzymierzeńcem, zważywszy, że nie ma do dyspozycji innych środków jak zachęta i promocja. Sposób dbania o siebie
to część prywatnej sfery życia pracownika i przełożony nie może nachalnie
w nią ingerować, a tym bardziej stosować przymusu.

Grywalizacja formy w praktyce

Ciekawym przykładem wykorzystania gamifikacji do promocji pośród  pracowników zdrowego trybu życia są rozwiązania zastosowane przez firmę Blue Shield of California. To amerykańska firma oferująca ubezpieczenia zdrowotne i na życie, zatrudniająca blisko 5 000 osób. Zatem w tym przypadku propagowanie zdrowego trybu życia ma dodatkowo aspekt promocyjny – pracownicy świecą przykładem. Firma uruchomiła program składający się z trzech platform: Shape Up Shield, The Daily Challenge i Healthrageous.

Platforma Shape Up Shield to rodzaj portalu społecznościowego, który skłania
użytkowników do zwiększania aktywności fizycznej. Nacisk położony jest na interakcje użytkowników i wynikające z tego współzawodnictwo i wzajemną zachętę i radę.

The Daily Challenge to aplikacja także powiązana z mediami społecznościowymi, bazująca na platformie MeYou Health i jej codzienne wyzwanie (daily challenge). Codzienne wyzwanie to z kolei publikowane codziennie jedno zadanie, które ma zachęcić graczy do podejmowania małych wysiłków, niekoniecznie bezpośrednio prowadzących do poprawy zdrowia fizycznego. Ich celem jest zachęcenie do wykształcania i utrwalania zdrowych zachowań, polepszenie kondycji emocjonalnej, zwiększenie komfortu pracy, czyli całościowego poprawienia dobrostanu.

Z kolei platforma Healthrageous wykorzystuje urządzenia mobilne,
aby nakłonić użytkownika do większego zaangażowania się w poprawianie
kondycji, i zapobieganie (lub leczenie) chorobom przewlekłym. To rodzaj podręcznego trenera, dzięki któremu użytkownik wdraża się do dokonywania
zdrowych wyborów życiowych i jest dopingowany do osiągania wyznaczonych
celów. Także tu tworzona jest społeczność, dzięki czemu gracze mogą
współzawodniczyć, ale i dopingować się wzajemnie i wspomagać radą.

Zachętą do udziału w programach są finanse i dodatkowe dni wolne
(nazywane health days). Dzięki zastosowaniu mechanizmów grywalizacji,
w ciągu trzech lat osiągnięto następujące wyniki:
80 proc. pracowników Blue Shield skorzystało z przynajmniej jednej
  • platformy,
  • o 50 proc. spadła liczba palaczy,
  • o 50 proc. wzrosła liczba osób uprawiających regularnie jakiś rodzaj aktywności fizycznej,
  • o 60 proc. spadła częstotliwość występowania nadciśnienia tętniczego,
  • spadła liczba zwolnień lekarskich.
Warto zadbać o zdrowie pracowników – unikniemy bowiem stresu związanego
z koniecznością nagłej reorganizacji pracy zespołu, wywołaną niedyspozycją
jednego z jego członków. To szansa na podniesienie poziomu zadowolenia
pracowników i budowanie ich lojalności w stosunku do pracodawcy.
Zatem – do biegu, gotowi, start!


Piotr Pajewski
Enterprise
Gamification
grywalizacja24.pl
Polecane
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.